6 Perjalanan Sempadan Negara

Mac 2017 – Bulan di mana saya telah menulis kisah tunggangan saya sendiri, mengembara 8033 KM dengan skuter SYM 171CC saya untuk meliputi perjalanan luar biasa 6 Nation's Borders dari Malaysia, Thailand, Myanmar, Laos, China dan Kemboja.

Rancangan awal adalah untuk menampung 7 Nation's tetapi disebabkan masa saya telah kehilangan akses ke Laos, saya terpaksa melangkau Vietnam. Di bawah adalah laporan perjalanan saya yang boleh anda baca.

Log Perjalanan

Day 01 – Kuala Lumpur – Surat Thani | 850 KM

Bermula pada jam 04:00 (MYT) dan sampai ke sempadan pertama, Bukit Kayu Hitam pada jam 10:00. Proses mudah di sini, cop pasport saya, mendapatkan permit import sementara untuk motosikal saya dan terus menunggang ke Surat Thani di mana saya sampai kira-kira 16:30. Saya menginap di Bilik di Surat, lebih seperti sebuah apartmen dengan kemudahan asas tetapi ia berada di pusat bandar.

Penginapan di Surat Thani: Bilik di Surat | RM 65.00/Malam
Kos bahan api hari pertama: RM95 (Ia lebih kurang RM 3.50 untuk petrol RON 95 dalam bahasa Thai)
Makanan & Minuman: 30 RM

Hari 02 – Surat Thani – Bangkok | 688 KM

Bermula pada jam 06:00 (Waktu Thai) dan tiba di Bangkok pada jam 17:00 selepas sesak lalu lintas. Saya menginap di Kediaman Siam Privi, sebuah apartmen dengan bilik besar, dengan ruang parkir berkawal. Lebih kurang 7KM ke Sukhumvit / Pusat Bandar.

Kos bahan api hari pertama: 85 RM
Makanan & Minuman: 30 RM

Hari 03 – Bangkok – Phitsanulok – Tasik Biru – Chiang Rai | 836 KM

Bermula pada pukul 06:30 dan singgah sebentar di Phitsanulok untuk melihat apa yang menarik tetapi sejujurnya tiada apa-apa dan terus menunggang ke tasik biru Lompukiew. Gambar di bawah diambil sepanjang laluan # 11 berhampiran Uttaradit.

Tiba di tasik biru Lompukiew, jalan-jalan di sini lebih baik dengan motosikal dwi-guna kerana saya sedang bergelut untuk mengekalkan keseimbangan untuk sampai ke tasik ini. Lihat video di bawah:

(Tasik Biru) Tasik Lompukiew berada di Taman Negara Tham Pha Tai di luar Lebuhraya 1 berhampiran Ngao. Selepas jalan Lampang & Phrae Joint. GPS: N18 45.872 E99 52.405

Selepas tasik biru, saya terus menunggang ke Chiang Rai dan menikmati beberapa sudut yang baik di sepanjang jalan.

Saya tiba di Chiang Rai pada pukul 17:30 dan mengambil gambar di Wat Rong Khun yang terkenal, mungkin lebih dikenali oleh orang asing sebagai Kuil Putih. Saya menginap di Cordelia Chiang Rai yang mempunyai ruang letak kereta yang baik dan kira-kira 3KM ke menara jam / pusat bandar.

6 Perjalanan Sempadan Negara

Penginapan di Chiang Rai: Cordelia Chiang Rai | RM 65/Malam
Kos bahan api hari pertama: RM110
Makanan & Minuman: 30 RM

Hari 04 – Chiang Rai – Tachileik – Segi Tiga Emas – Chiang Khong – Loei | 811 KM

06:00, saya memulakan perjalanan ke Mae Sai – Tachileik (Sempadan Myanmar) dan bersarapan di sini.

Tidak lama selepas sarapan saya, saya menunggang ke Golden Triangle di mana landskapnya berbukit, dibahagi dengan Sungai Ruak yang mengalir ke Sungai Mekong (Mae Khong). Sungai-sungai ini membentuk sempadan semula jadi antara tiga negara Laos (di sebelah timur Sungai Mekong), Myanmar (di utara Ruak), dan Thailand (di sebelah barat Mae Khong) tempat saya berdiri.

Saya kemudian meneruskan perjalanan menuju ke sempadan Laos tetapi jalan raya tidak dalam keadaan baik. Saya terpaksa mengurangkan tekanan tayar kepada 28 PSI supaya getaran pada set penutup skuter saya dapat dikurangkan dan saya boleh mempunyai kawalan yang lebih baik. Saya membawa bersama pam udara, jadi memuatkan udara pada bila-bila masa tidak menjadi masalah.

Pada pukul 10:00, saya tiba di sempadan Thai-Laos di Chiang Khong dan ia adalah hari yang paling mengecewakan. Saya tidak dibenarkan masuk ke utara Laos di sempadan ini. Nampaknya, dari Mac 2017, mereka seolah-olah telah membersihkan buku peraturan lama & tiada motosikal kurang daripada 250cc boleh melintasi sempadan. Saya telah cuba berunding dan juga menawarkan wang tetapi tidak berjaya. Saya hampir membuat keputusan untuk pulang sejauh 2500KM pulang ke Malaysia tetapi setelah berfikir panjang, saya berkata kepada diri sendiri, mari cuba mengakses Laos sekali lagi melalui sempadan selatannya di Vientiane.

Selepas membuang masa di sempadan hampir 2 jam, saya kemudian meneruskan perjalanan dengan segala jenis perasaan yang bercampur baur, badan yang letih tetapi fikiran saya tidak berputus asa dan sampai ke Loei pada pukul 22:30 waktu tempatan selepas 15 jam berada di atas jalan raya. Sejujurnya, saya tidak suka menunggang pada waktu malam tetapi saya tidak mempunyai pilihan kerana saya perlu mengejar masa yang saya telah hilang untuk mengakses Laos di sebelah utaranya.

Oleh kerana ini tidak dijangka, saya tidak mempunyai tempahan untuk hotel di Loei dan memutuskan untuk menginap di salah satu hotel yang saya temui. Maaf, saya tidak ingat nama hotel dan ia adalah hari yang panjang untuk saya.

Penginapan di Loei: Hotel Tidak Diketahui | RM 55/Malam.
Kos bahan api hari pertama: 120 RM
Makanan & Minuman: 30 RM

Hari 05 – Loei – Viantiane – Luang Prabang | 592 KM

Hari ini, saya memulakan hari saya pada jam 05:00, berasa hilang semangat kerana saya tidak pasti sama ada saya akan mendapat akses ke Laos tetapi memberitahu diri saya, anda perlu mencuba, anda tidak akan tahu. Jadi saya meneruskan perjalanan dan sampai di Jambatan Persahabatan Thai-Lao 1 iaitu di sempadan Nong Khai / Vientiane.

Saya mengecop pasport saya di sebelah Thai dan semuanya berjalan lancar dan pergi ke sempadan Laos. Langkah pertama berjalan dengan baik dan saya mengecop pasport saya apabila saya pergi ke kaunter kastam dan menunjukkan kertas saya untuk permit masuk sementara untuk skuter saya, mereka menyuruh saya pergi ke bilik A15 dan berjumpa dengan ketua kastam di sempadan.

Semasa saya berjalan menuju ke bilik A15, saya telah mengandaikan bahawa saya akan dinafikan ke Laos sekali lagi dengan motosikal saya dan sebaik masuk ke bilik, mereka meminta kertas saya yang saya serahkan kepada mereka. Mereka adalah 3 daripada mereka berbincang sesama mereka dalam bahasa Lao dan selepas 10 minit, mereka bertanya apakah tujuan lawatan saya, berapa hari dll.

Seperti biasa, saya bersikap sangat baik, menjawab semua soalan mereka dengan sopan dan ketua kastam meluluskan kertas kerja saya selepas berbual selama 15 minit dengan saya (Tiada wang diberikan). Dia kemudian berkata, pada masa akan datang, saya sepatutnya mempunyai surat kebenaran daripada Kedutaan Malaysia di Lao dan itu akan mempercepatkan proses tetapi saya sebenarnya mempunyai surat itu dan menyerahkannya kepadanya dan semuanya baik ketika itu. Seterusnya, saya terus ke kaunter kastam semula, mendapatkan permit sementara, membayar 300 baht dan mereka memberikan resit rasmi.

Saya gembira kerana saya mengambil risiko untuk mengakses Laos sekali lagi di sebelah Selatannya. Kedua-dua Sempadan adalah 800KM di antara satu sama lain tetapi Ia berbaloi dengan risikonya! Saya di Laos! Saya menghantar mesej kepada isteri saya dengan cara yang betul dan menyuruhnya menaiki penerbangan dan berjumpa saya di Luang Prabang supaya kami berdua dapat meneroka alam semula jadi.

Gambar di bawah ialah monumen perang Patuxai di tengah-tengah Vientiane, yang dibina antara 1957 dan 1968. Patuxai didedikasikan untuk mereka yang berjuang dalam perjuangan kemerdekaan daripada Perancis.

Perjalanan saya diteruskan dari sempadan Vientiane ke Luang Prabang dan saya menunggang dengan kuat kerana hari semakin larut. Menunggang ke kawasan pergunungan dan ia benar-benar sejuk dan jari saya mula berasa kebas walaupun memakai sarung tangan. Gambar di bawah diambil pada pukul 17:15.

Seperti yang anda lihat dalam gambar, tiada tanda jalan, pembahagi atau tiang lampu. Saya sangat berhati-hati di kawasan ini kerana saya tahu ia adalah jalan yang sangat berisiko dan saya mesti bersedia untuk menjangkakan perkara yang tidak dijangka.

19:30, Hari gelap menunggang merentasi gunung Kasi menuju ke Luang Prabang, saya berdoa bersungguh-sungguh pada ketika ini agar tiada sebarang masalah dengan basikal di kawasan ini, terutamanya tayar pancit. (Saya mempunyai alatan tetapi sukar untuk membaiki kerja di kawasan gelap). Sejujurnya, ia lebih menakutkan daripada perjalanan malam yang saya lakukan di Loei tetapi juga pengalaman yang baik untuk menunggang di jalan raya sedemikian.

Selepas 3 jam+ menunggang merentasi pergunungan, saya tiba di Luang Prabang pada jam 22:30 dan saya benar-benar keletihan tetapi saya gembira kerana saya berjaya sampai dengan selamat. Saya hanya berjaya mencatat masa kira-kira 45-50KM / Jam hari ini di Laos.

Penginapan di Luang Prabang: Villa Muang Swa Guesthouse | RM 80/Malam.
Kos bahan api hari pertama: RM95 – Ia adalah RM 4.70 seliter untuk RON 91 dan mereka tidak menjual 95/97? (Saya tidak dapat mencari mereka)
Makanan & Minuman: RM40 (Makanan di Lao lebih mahal sedikit daripada di Thailand)
Kos Permit: 300 Baht (RM36)

Day 06 – Luang Prabang – Boten – Luang Prabang | 612 KM

Bangun pada pukul 05:00 dan berasa baik kerana hari ini saya akan menunggang ke sempadan China. Pagi itu sejuk dan saya sangat menikmati pemandangan.

Nampak tak semua orang gembira.

Selepas 7 jam perjalanan dari Luang Prabang, saya akhirnya tiba di sempadan China dan saya tidak dapat menggambarkan perasaan saya kerana saya kini telah menempuh hampir 4000KMs berada di sempadan ini adalah satu pencapaian yang sangat besar untuk penunggang, terutamanya dari Malaysia & Singapura.

Bertemu seorang lagi penunggang dari Jerman, dia telah menunggang di Laos selama 2 minggu dan berkongsi peta penunggang GTnya Laos yang sangat bermaklumat.

Sepanjang perjalanan pulang ke Luang Prabang, saya merasakan pad brek belakang saya kehabisan dan transmisi berterusan berubah-ubah (CVT) skuter saya tersentak teruk.

Saya tiba di Luang Prabang kira-kira jam 21:00 dan melakukan pemeriksaan pantas pada CVT saya dan terdapat banyak kotoran dan habuk di dalamnya dan loceng klac nampaknya bertukar menjadi warna kebiruan, kemungkinan besar disebabkan oleh kepanasan kerana saya menunggang berjam-jam untuk beberapa hari lepas. Saya baru sahaja membersihkannya dan isu jerking tidak lagi teruk seperti dahulu.

Kos bahan api hari pertama: RM110
Makanan & Minuman: RM40

Hari 07: Luang Prabang (Hari Cuti) – 40 KM menunggang di sekitar bandar.

Bermula hari ini pada pukul 06:00 dan pergi ke kedai servis motosikal dan memeriksa brek saya dan pad brek belakang hilang.

Saya tidak dapat mencari penggantinya tetapi telah membeli satu set pad brek yang saya fikir boleh dimuatkan ke dalam skuter saya. Saya kemudian mengubah suai dan memasangnya sendiri. Ia tidak bagus seperti yang asal untuk brek tetapi sekurang-kurangnya saya mempunyai sesuatu daripada tiada.

Setelah saya selesai dengan skuter saya, saya pergi ke Lapangan Terbang Antarabangsa Luang Prabang, mengambil isteri saya dan kemudian meneruskan perjalanan saya ke tanah hidup untuk pengalaman bertani. 14 Langkah Menanam, Menanam, Menuai dan Menyediakan Padi. Di sini, Laut Lee telah menganjurkan perusahaan komuniti untuk menanam padi dan untuk mendidik petani tempatan tentang teknik pertanian mampan.

Ia adalah pengalaman hebat yang tidak akan saya lupakan. Mereka tidak menggunakan sebarang mesin, semuanya tradisional di sini.

Selepas bendang, saya menyertai penduduk tempatan bermain Sepak Takraw (yang saya mamat ni) dan juga bermain satu lagi permainan, yang serupa dengan bola rumput yang ternyata saya cukup mahir.

Seterusnya, saya pergi ke Air terjun Kuang Si dan saya sangat kagum dengan keindahannya. Ia kira-kira 30KM di barat daya Luang Prabang. Bayaran masuk ialah 20,000 kip dan ia termasuk pusat menyelamat beruang.

Kos bahan api hari pertama: 10 RM
Makanan & Minuman: RM40/pax

Hari 08 – Luang Prabang – Vang Vieng | 242 KM

Bermula pada pukul 07:00 hari ini dan singgah di Kasi untuk minum kopi, pemandangannya sangat bagus di sini. Mengambil gambar dengan bendera Malaysia dan negara-negara SEA yang lain, dan berasa sangat bangga kerana saya telah berjaya sejauh ini.

Menunggang di sekitar gunung Kasi adalah pengalaman yang baik dan pemandangannya memukau.

Saya tidak dapat mencari tempat rehat dan memutuskan untuk singgah di sungai yang kira-kira 12KM ke Vang Vieng untuk menyegarkan diri.

Jambatan kayu menuju Blue Lagoon di Vang Vieng.

Akhirnya, kami sampai Lagun biru Vang Vieng.

Penginapan di Vang Vieng: Hotel CentralPark | RM135/Malam.
Hari 8 Kos bahan api: 40 RM
Makanan & Minuman: RM40/pax

Hari 09 – Vang Vieng – Vientiane – Udon Thani | 289 KM

Vientiane ialah ibu kota Laos tetapi jalannya sukar dipercayai. Kami kemudian meneruskan perjalanan untuk keluar dari Laos dan memasuki Thailand tanpa sebarang masalah.

Penginapan di Udon Thani: Baan Krittika | RM 83/Malam.
Makanan & Minuman: RM40

Hari 10 – Udon Thani – Petchabun (Gunung Phu Tub Berk) | 341 KM

Bermula hari ini pada pukul 07:00 dan menolak skuter saya dengan kuat Gunung Phu Tub Berk di Petchabun, semuanya berliku sepanjang jalan ke atas, pada satu ketika, skuter itu hanya boleh pergi sepantas 15KM/J di atas bukit. Tiba di atas dan mengambil gambar jalan berliku.

Pemandangan dari seberang gunung Phu Tub Berk.

Lihat video di bawah dari sudut pandangan.

Penginapan di Phu Tub Berk: Resort Tidak Diketahui | RM95/Malam. (Hanya menunggang sehingga ke gunung dan pilih yang mudah untuk meletakkan skuter saya dan melihat pemandangan yang baik.
Makanan & Minuman: RM40

Hari 11 – Petchabun – Ayutthaya | 396 KM

Hari ini, saya memulakan hari saya pada kira-kira 08:30, saya hanya ingin menghabiskan lebih banyak masa di gunung tetapi kerana jadual saya padat, saya menunggang ke Taman Bersejarah Ayutthaya. Kepala Buddha seperti dalam imej di bawah pernah menjadi sebahagian daripada batu pasir yang jatuh dari badan utama ke tanah. Ia secara beransur-ansur terperangkap dalam akar pokok bodhi yang sentiasa tumbuh.

Tiba di hotel dan keluar untuk makan tengah hari lewat dan apabila saya balik, saya melihat minyak enjin skuter saya bocor. Saya menukar minyak enjin saya di bandar Ayutthaya dan nampaknya lelaki di kedai motosikal itu telah terlalu mengetatkan bolt dan nasib baik, saya mempunyai alat ganti dengan saya, jadi saya hanya menggantikannya sendiri dan semuanya baik ketika itu.

Penginapan di Ayutthaya: Baan Bussara | RM 70/Malam.
Makanan & Minuman: RM40

Hari 12 - Ayutthaya – Bangkok | 80 KM +132KM berkeliaran | 212KM

06:00, saya menghantar isteri saya di Lapangan Terbang Antarabangsa Don Muang, pergi menaiki bandar dan mendapatkan servis CVT skuter saya di pusat servis SYM di Nonthaburi.

Dewan Takhta Ananta Samakhom ini ialah dewan penerimaan diraja dalam Istana Dusit di Bangkok

Saya sentiasa mahu menaiki jambatan Bhumibol dan saya melakukannya kali ini. Saya secara peribadi percaya pemandangan terbaik bandar Bangkok adalah dari jambatan ini. Saya tidak pasti sama ada motosikal dibenarkan di jambatan ini kerana saya mendengar orang membunyikan hon kenderaan mereka kepada saya tetapi saya berjaya menunggang melalui kedua-dua jambatan tanpa ditangkap polis. Untuk pengetahuan anda, motosikal tidak dibenarkan di beberapa lebuh raya dan di semua jalan tol di Bangkok.

Harga Penginapan: 35 RM
Kos bahan api hari pertama: 25 RM
Makanan & Minuman: RM40

Hari 13 – Bangkok – Poi Pet – Bangkok | 562 KM

Bermula hari ini pada jam 06:00 dan menunggang ke sempadan Antarabangsa Poipet di Kemboja yang merupakan sempadan terakhir dan ke-6 saya. Sempadan ini benar-benar sibuk.

Kos bahan api hari pertama: 75 RM
Makanan & Minuman: RM40

Hari 14 – Bangkok – Hua Hin – Chumphon | 498 KM

Hari ini, saya memulakan perjalanan ke selatan Thailand dan singgah ke beberapa tempat pelancongan di Hua Hin. Pantai di Hua Hin bagus tetapi ia tidak cantik seperti pantai di laut Andaman. (Phi Phi, Krabi dll).

Taman Rajabhakti di Hua Hin – ialah taman bertema sejarah yang memberi penghormatan kepada raja-raja Thai lampau dari zaman Sukhothai hingga ke istana diraja Chakri sekarang.

Semasa saya meneruskan ke arah selatan, saya singgah di beberapa tempat untuk mengambil gambar.

Saya menamatkan perjalanan saya hari ini di Chumphon dan bertemu rakan hoki baik saya di sini.

Penginapan di Chumphon: Hotel Jansom Plaza | RM 70/Malam
Kos bahan api hari pertama: 60 RM
Makanan & Minuman: RM40

Hari 15 – Chumphon – Dan Nok | 563 KM

Saya mula menunggang hari ini pada pukul 07:00, tiada apa yang dapat dilihat dan jalan raya agak lurus ke hadapan dan sampai ke Dan Nok pada waktu petang.

Penginapan di Dan Nok: Siam Thana Hotel | RM 70/Malam.
Kos bahan api hari pertama: 70 RM
Makanan & Minuman: RM40

Day 16 – Dan Nok – Kuala Lumpur | 501 KM

Pada hari terakhir, saya menunggang balik ke sempadan Malaysia pada pukul 10:00, proses di sempadan ini agak lurus ke hadapan dan mudah. Saya sampai ke KL kira-kira jam 18:00 walaupun hujan lebat, saya bergambar dengan pemandangan KLCC, ikon kebanggaan Malaysia.

Penginapan: T/T – Rumah
Kos minyak hari ke-16: RM 50
Makanan & Minuman: RM25

Jumlah Perbatuan

Jumlah Perjalanan: Hari Akhir 35602.4 (-) Hari Pertama 275691.1 = 8033.3 KM. Perbatuan termasuk bersiar-siar di tempat yang saya singgah untuk makan, melihat-lihat dsb.

jumlah kos

Jumlah Kos: RM 2000++ (Tidak termasuk urutan kaki, taman/pusat tarikan pelancong, penukaran minyak enjin, minyak gear, alat pembaikan yang saya beli sebelum saya mula menunggang dll.)

Untuk makanan & Minuman, ia tidak menjadi masalah bagi saya, saya biasanya memuatkan diri di kedai 7-11, gerai tepi jalan dll.

Sorotan Video Keseluruhan

Kesimpulan

Kesimpulannya, saya telah melakukan perjalanan secara purata 500+KM setiap hari dan beberapa hari memerlukan saya menunggang selama hampir 15 jam berada di jalan raya seawal jam 04:00, benar-benar menguji saya secara mental dan fizikal. Saya mempunyai banyak panggilan rapat, hampir melanggar lembu dan saya tidak rosak tetapi semakin kuat seiring dengan berlalunya hari. Saya tahu suatu hari nanti, saya mungkin telah memberi inspirasi kepada ramai penunggang di luar sana untuk tidak takut untuk meneroka dunia di luar sana walaupun mereka bersendirian.

Bagaimanakah saya dapat menunggang selama berjam-jam? Saya tidur sekurang-kurangnya 6 jam sehari, saya tidak makan berat (tiada nasi sebelum dan semasa perjalanan kerana saya cenderung mengantuk pada masa yang lama dalam perjalanan), minum banyak air dan kadang-kadang, minuman tenaga membantu. Ingat, jika anda letih, berhenti sebentar untuk menyegarkan diri anda, membasahkan kepala anda dsb.

Ia merupakan satu perjalanan yang indah bagi saya, bertemu orang baru, mempelajari budaya yang berbeza, melihat tempat-tempat yang indah dan yang paling penting, skuter itu masih dalam keadaan baik walaupun menunggangnya dengan kuat tanpa sebarang kerosakan dan pancit. (Terdapat beberapa isu kecil tetapi ia boleh diurus dan diselesaikan sendiri).

Menunggang motosikal membolehkan saya menemui destinasi yang tidak berkesudahan dengan kebebasan tanpa had dan perasaan itu kekal abadi. Ia menjadikan saya berkembang sebagai rakyat, menghargai nilai kehidupan manusia dan ia mengajar saya untuk lebih bertanggungjawab.

Apa yang saya alami adalah tidak ternilai dan beberapa tempat adalah lebih baik untuk mengalaminya sendiri dan walaupun melihatnya dari foto, ia tidak dapat menandingi apa yang telah dilihat oleh mata saya.

Saya gembira kerana saya telah menamatkan perjalanan 6 Nation's Borders ini dan menantikan banyak lagi tunggangan pada masa hadapan. Ia tidak pernah mengenai CC atau kelajuan tetapi ini semua tentang perjalanan luar biasa yang saya lalui. Jika anda mempunyai sesuatu dalam fikiran anda, lakukannya, jangan biarkan apa-apa menghalang anda tetapi lakukan perancangan yang betul, dan penyelidikan, miliki beberapa kemahiran asas menyelesaikan masalah/pembaikan dan yang paling penting, nikmati setiap saat perjalanan anda. Dunia adalah lebuh raya terbuka, pergi dan terokai mereka. Ia akan menjadi kisah anda yang akan kekal selama-lamanya.

Artikel yang berkaitan

Cara Masuk Thailand Dengan Kereta Atau Motosikal

Cara Masuk Laos Dengan Kereta Atau Motosikal

Ikuti kami di kami saluran WhatsApp & Facebook Saya untuk kemas kini.