Bagaimana Memeriksa Tahap Oli Mesin?


Bagaimana Memeriksa Tahap Minyak Enjin Motosikal? Jangka hayat enjin yang panjang bergantung pada pemilihan oli berkualiti dan pertukaran minyak secara berkala. Pemeriksaan paras minyak harian dan perubahan berkala adalah dua pemeliharaan terpenting yang harus dilakukan.

Letakkan motosikal di bicu atau blok atau dudukan dua seperti gambar di bawah.

Catatan: Pastikan basikal berada pada kedudukan menegak.

Ikuti prosedur di bawah untuk memeriksa tahap minyak enjin.

1. Hidupkan enjin dan hidupkan selama beberapa minit.
2. Matikan enjin dan tunggu tiga minit.

Periksa tahap minyak enjin melalui lensa tahap minyak enjin di sebelah kanan pada mesin.

Jangan sekali-kali mengoperasikan motosikal jika paras minyak enjin berada di bawah "Tanda garis bawah (L)" pada lensa paras minyak enjin. Jangan sekali-kali mengisi minyak enjin di atas "Tanda garis atas (F)". Paras minyak enjin paling sesuai sekitar 1mm di bawah "Tanda garis atas (F)" lensa tahap minyak enjin. Sekiranya minyak mesin terlalu banyak mengalir, output enjin tidak mencukupi. Berhati-hatilah untuk tidak menuangkan minyak mesin secara berlebihan.

Dari pengalaman peribadi saya, saya menuangkan minyak enjin sehingga mencapai lensa tahap tengah. Pengaliran seperti yang disyorkan di atas adalah baik tetapi saya merasakan enjinnya agak berat. Oleh itu, anda memutuskan apa yang terbaik untuk anda. Sekiranya minyak enjin mengalir secara berlebihan, output enjin tidak mencukupi. Berhati-hatilah untuk tidak menuangkan minyak mesin secara berlebihan.

Pada catatan lain, anda perlu menukar minyak dan penapis enjin, setelah pertama kali berjalan sejauh 1,000km dan setiap 2000km berjalan. (Berdasarkan pengeluar) Walau bagaimanapun, saya rasa saya akan mengubahnya setiap 2500KM berjalan kerana saya tidak benar-benar menempuh jarak jauh tetapi jika ya, anda mungkin ingin mengikuti cadangan pengilang.

Penting: Oli harus selalu diganti semasa enjin panas sehingga minyak akan mengalir keluar dari mesin dengan sempurna.

Anda mempunyai soalan? Tinggalkan ia di ruangan komen di bawah. Jangan lupa juga untuk kongsikan artikel ini melalui butang sosial.



tetamu
3 Komen
Maklum Balas Sebaris
Lihat semua komen