Selang Perubahan Minyak Enjin Hyosung

Perbahasan mengenai Interval Perubahan Minyak Enjin Hyosung atau kenderaan lain tidak akan pernah berakhir. Ada yang mengesyorkan setiap 3000KM, 5000KM atau ada yang mengatakan ia bergantung pada jenis minyak Engine yang anda gunakan. Adakah anda perlu menukar minyak enjin anda dengan kerap? Adakah semuanya mengenai pilihan individu?

Berdasarkan manual Hyosung, dikatakan untuk menukar minyak enjin motosikal anda sangat 6000KM. Adakah ini benar? Berapa ramai daripada anda yang benar-benar mengikuti ini?

Selang masa yang disyorkan oleh OEM sangat optimis dan boleh diperdebatkan. Berdasarkan maklum balas yang saya terima, Pada Hyosung 250cc, minyak terlalu nipis setelah 3000km dan memerlukan penggantian. Pada 650c setiap 4000km. Oli nipis mengakibatkan perubahan gear yang sukar, sukar dijumpai dengan perlindungan enjin yang neutral dan kurang serta berjalan dengan lebih ribut dan panas. Apabila anda menemui masalah seperti itu, saya mencadangkan agar anda menukar minyak Mesin anda walaupun anda belum mencapai itu adalah cadangan perubahan selang OEM 6000KM.

Faktor lain yang perlu anda pertimbangkan adalah cuaca, betapa agresifnya anda dan jenis minyak enjin yang anda gunakan. iaitu sintetik Mineral, Semi atau Sepenuhnya. Juga, Bergantung pada tempat anda menyimpan basikal, minyak dapat terkontaminasi oleh kelembapan, seperti di garaj sejuk atau di luar sepanjang musim sejuk. Memiliki minyak bersih dalam mesin secara teorinya dapat mengurangkan kemungkinan kerosakan. Berikut adalah garis panduan asas tetapi semuanya bergantung pada pilihan anda.

Minyak Mineral: Setiap 2000-3000KM

Separuh Sintetik: Setiap 4000-6000KM

Sepenuhnya-Sintetik: Setiap 6000KM atau lebih.

Secara peribadi saya menukar minyak enjin Hyosung saya setiap 5500KM kerana saya yakin minyak motor saya harus cukup baik hingga 6000KM atau lebih tetapi saya selalu memeriksanya. Mengganti minyak enjin dengan kerap hanya akan menelan belanja lebih banyak dan tidak akan mesra alam kerana semakin banyak anda menukar, mereka akan menjadi lebih banyak pembaziran.

Anda juga harus memeriksa tahap Minyak Enjin anda secara berkala, jika anda tidak pasti melakukannya, sila rujuk pautan di bawah:

Cara memeriksa Tahap oli Mesin

Saya mengesyorkan anda membaca artikel berikut:

Adakah anda perlu menukar minyak setiap 3,000 batu?

Adakah selamat untuk beralih ke minyak motor sintetik?

Mengapa saya menaik taraf ke minyak motor sintetik?

Anda mempunyai soalan? Tinggalkan ia di ruangan komen di bawah. Jangan lupa juga untuk kongsikan artikel ini melalui butang sosial.


Jangan ketinggalan!
Suka Blog Saya?
Langgan blog ini (percuma) dan terima pemberitahuan mengenai catatan baru melalui e-mel.
alamat email tidak sah
Anda boleh berhenti melanggan pada bila-bila masa.
tetamu
4 Komen
Maklum Balas Sebaris
Lihat semua komen