Ladang Padi Darat di Luang Prabang

Pengenalan

Ladang sawah yang tinggal di Luang Prabang, Laos terletak kira-kira 5KM dari pusat bandar. Ladang padi ini dikendalikan oleh syarikat The Living Land dan Laut Lee yang menjadi pemandu pelancong, adalah salah seorang pekerja syarikat tersebut. Lee memberi kami pengenalan kepada perusahaan komuniti ini yang berada di kawasan desa yang indah dengan pemandangan pergunungan dan sawah. Dia membawa kami melalui 13 peringkat penanaman padi dan yang terbaik, kami mempunyai pengalaman langsung di semua peringkat. Pengalaman lumpur pasti menyeronokkan dan kami dapat membersihkan lumpur di stesen basuh dengan air sejuk dan bahagian terbaiknya, hanya kami berdua, tidak ada orang lain dalam sesi ini.

Lee fasih berbahasa Inggeris dan dia mempunyai rasa humor dan membuat kita senang. Dia juga membawa kami ke ladang sayur organik dan dia menyuruh kami memetik sayur-sayuran apa saja yang kami mahukan untuk makan tengah hari seperti lobak merah bulat, lobak merah panjang dan sedikit selada.

Pemandangan sawah yang indah.


14 Langkah Penanaman Padi

14 Langkah untuk Menanam, Menanam, Menuai, dan Menyiapkan Padi bermula dari sini.

Langkah 1: Memilih Biji-bijian - Untuk mendapatkan biji-bijian yang terbaik, mereka dimasukkan ke dalam larutan air masin: penyerap dianggap sihat dan baik untuk ditanam. Garam dibilas sebagai persediaan untuk menanam dan biji-bijian buruk diberikan kepada ternakan sebagai makanan.

Langkah 2: Menanam Benih di Tabika - Mereka menggunakan taman asuhan kanak-kanak untuk memastikan keadaan terkawal dengan sempurna sementara beras masih sangat terdedah.

Langkah 3: Membajak Ladang - Apabila anak benih cukup kuat, sudah tiba masanya untuk membajak ladang. Living Land Farm masih menggunakan kerbau air untuk membantu membajak, dan seseorang masih perlu membimbing Rudolf, kerbau mereka. Melangkah keluar dari kasut saya dan masuk ke dalam lumpur 12 inci, saya bersedia untuk memandu Rudolf.

Ladang Padi Darat di Luang Prabang

Langkah 4: Pindahkan anak benih

Langkah 5: Air dan Rumpai - Living Land Farm menggunakan pengairan untuk menyiram ladang mereka secara automatik dan hanya menutup ladang dengan menyekat terusan dengan lumpur. Ini teknik yang mudah dan berkesan.

Langkah 6: Penuaian - Petani mengawasi tanaman padi mereka kerana penuaian harus dilakukan pada titik tertentu, jika tidak, biji-bijian akan jatuh ke padi, menjadikannya tidak dapat digunakan. Tidak ada cara untuk melambatkan penuaian, jadi anda hanya perlu bersedia ketika waktunya tepat. Pengairan ke padi dipotong, tangkai dipotong dekat pangkal menggunakan sabit, dan kemudian dibiarkan kering di bawah sinar matahari selama beberapa hari.

Langkah 7: Meronta-ronta - Apabila nasi kering, biji-bijian dibuang ke papan. Tanpa lelah, Laut mengalahkan tangkai demi tangkai menggunakan satu set tongkat untuk melepaskan semua biji-bijian, kemudian dengan mahir membuang batangnya ke samping. Sekiranya anda tertanya-tanya, saya cukup baik pada langkah ini.

Langkah 8: Pembersihan - Malangnya, semasa anda membuang tangkai, banyak jerami dan sekam padi secara tidak sengaja jatuh bersama biji-bijian padi. Oleh kerana biji ini jauh lebih ringan daripada biji-bijian, cara termudah untuk memisahkannya adalah dengan menggunakan kipas untuk membuang jerami, meninggalkan biji di atas tikar. Sekiranya anda melakukannya dengan betul, ini kelihatan seperti gerakan menari

Langkah 9: Mengemas dan Menyimpan - Empat puluh pound pada satu masa, beras dimasukkan ke dalam bakul untuk dibawa ke rumah atau simpanan. Laut menunjukkan kepada kita tiga jenis bakul yang mereka gunakan untuk membawa beras, tetapi tidak ada yang mengubah kenyataan bahawa ia boleh menjadi kerja memecah balik untuk membawa 40 paun beras pada satu masa, sepanjang hari.

Menemui kekasih kecil ini di sawah, bapanya bekerja di ladang (lihat jauh di latar belakang) sementara dia sibuk dengan beg bunga?

Langkah 10: Memikat - Living Land Farm masih tidak menggunakan mesin untuk melepaskan sekam dari sebutir padi. Mereka menggunakan peranti bertenaga kaki untuk membantu kerja ini.

Mengisar beras menjadi tepung - Ini untuk membuat mi dll.

Langkah 11: Memisahkan Biji-bijian dari Sekam - Pada langkah-langkah sebelumnya, sekam dikeluarkan dari biji-bijian, tetapi anda masih perlu mengasingkan biji-bijian yang boleh dimakan dari sekam itu sendiri. Sekiranya anda memilihnya dengan tangan, anda tidak akan pernah selesai, jadi wanita menggunakan dulang buluh anyaman untuk menggerakkan beras sehingga semua sekam yang lebih ringan terbang. Kemahiran ini adalah kemahiran yang memerlukan banyak latihan jika anda tidak mahu membuang semuanya dan membuat kekacauan besar.

Langkah 12: Merendam Nasi - Semua beras ketan (pokok Lao) perlu direndam sebelum dimasak. Semalaman adalah yang terbaik, tetapi jika anda terburu-buru, hanya enam jam hanya akan cukup baik.

Langkah 13: Memasak - Nasi pekat dikukus, tidak pernah direbus (atau terlalu lengket). Mereka menggunakan bakul buluh yang terletak di atas periuk air yang mendidih. Nasi, dalam satu bola besar, dibalik kira-kira separuh daripada memasak dan bukannya diaduk.

Langkah 14: Kenduri - Tahap paling mudah, makan nasi lengket yang dimasak dan beberapa makanan ringan lain yang dibuat dari beras dan tentu saja, salad segar kami yang telah dicuci dan dipotong untuk kami.

Lee juga membiarkan kami merasakan anggur beras yang ditapai dan saya sangat gembira dengan anggur itu. (Saya menyelesaikannya sendiri!)

Saya juga menekan jus tebu kami sendiri pada mesin penekan kayu kuno. Jus terasa surgawi.

Bergaul dengan penduduk tempatan, dia membuat topi untuk saya.

Kemudian pada hari itu, saya menyertai penduduk tempatan untuk bermain Sepak Takraw, permainan yang cukup popular di Asia Tenggara.

Saya fikir saya telah mengalahkan Lee dalam permainan ini tetapi pada aksi terakhir, dia mengalahkan saya! Senang, ia serupa dengan permainan bola rumput.


Sorotan Video


Hubungi: Ladang Padi Tanah Hidup

Ladang Beras Living Land, Luang Prabang, Laos - Koordinat GPS: 19.859122, 102.103531

Ladang Beras Living Land, Luang Prabang, Laos - Peta Google: https://goo.gl/BJER4t

Terdapat banyak cara untuk anda menempah lawatan penanaman padi ini, ejen dan lain-lain. Saya menempah secara langsung melalui e-mel dan maklumatnya adalah seperti di bawah:

E-mel: [email protected] & [email protected]
Tel: Laut Lee (856) 20 5519 9208, (856) 20 7777 8335

Nota: Mereka agak lambat dalam menjawab e-mel tetapi jika anda perlu menghubungi mereka, sila hubungi untuk mendapatkan respons yang lebih pantas.


Konklusi

Itulah kemuncak setengah hari saya di ladang ini, ia adalah pengalaman yang luar biasa. Tempat yang indah dan orang-orang yang sangat ramah dan baik menjalankannya serta memberi keuntungan kepada masyarakat yang membayar kelas bahasa Inggeris dan perkara-perkara lain yang akan meningkatkan kehidupan penduduk tempatan. Keperluan mutlak di Luang Prabang.

Perjalanan ini adalah sebahagian daripada perjalanan saya Jelajah Sempadan 6 Negara yang saya naik dan mencatat masa 8033KM pada skuter 171CC saya.